דילמה - דוגמא לדילמה
דוגמה לשימוש בתבנית דילמה
בניית מרינה בחיפה
הקדמה: ראש העיר רוצה לבנות מרינה בחיפה – הבלגן חוגג!
ראש העיר אומר: "המרינה תביא לנו מקומות עבודה ותיירים. יהיו לנו עוד מסעדות, מלונות ומקומות לבלות. בקיצור – כיף גדול".
מנגד עומדים אנשי הסביבה: "לוקחים לנו את הים. החוף הוא שלנו כדי שנוכל להשתמש בו ולא שייך לעירייה. המרינה תיצור זיהום שגם ככה לא חסר לנו ותפגע בנוף של העיר. בקיצור – צרה צרורה."
 
הסקר : האם אתם מסכימים לבניית מרינה בחיפה?
 ·         ממש לא – בנית מרינה תגרום לפגיעה סביבתית קשה, האזרחים יאבדו רצועות חוף שיוקצו לאתר פרטי ומימוש הפרויקט יגרום לבעיות חברתיות שונות.
·         וודאי – העיר זקוקה לרענון, המרינה תוכל לקדם מאוד את ענף התיירות בחיפה ותהפוך אותה לעיר מבוקשת ותוססת. 
v     לאחר ביצוע הסקר, חשוב להציג את התוצאות  לפני התלמידים.
 
 
הפורום:
המורה יציג שאלה פותחת: מה דעתכם על בניית המרינה? הביאו שיקולים בעד ונגד.
 
שאלת עומק לדוגמה : כיצד תשפיע המרינה על איכות הסביבה?

 

קישורים:

מרינה בחיפה – בעד ונגד

 
ß שימוש  נוסף שניתן לעשות בפורום, הוא להביא תגובות מעניינות של תלמידים אל המליאה הכיתתית, לבקש מהתלמידים להסביר אותן ולפתח סביבן דיון. פעולות מסוג זה ישמשו מטרה כפולה:
v     העצמת התלמיד תוך ציון תגובתו לפני הכיתה ואפשרות לספר עליה.
v     הפחת רוח חיים בפורום עצמו תוך הפגנת התייחסות לתכנים הנוצרים בו.